Skip to main content

Welkom bij de eerste devblog van Tedeapolis in deze devblog vertellen we wat er de deze week is gedaan achter de schermen van de stad.

Wat statistieken van de wijzigingen aan de code van de server.

  • 165 individuele wijzigingen naar de main server
  • 5412 regels code zijn toegevoegd
  • 38885 regels code zijn er verwijderd
  • 412 bestanden zijn er gewijzigd

Niek (Misstake)

Bandwidth (voice problemen en Connection interrupted)

Deze week heb ik veel tijd besteed aan het onderzoeken waarom de server exact zoveel bandwidth (internet) verbruikt. Dit is namelijk hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van de “Connection Interrupted” die zo nu en dan voorkomen rond piek tijd.

Hierbij heb ik als eerst poging om dit te verlagen extra voice gebieden toegevoegd en heb ik de wereld ingedeeld in nog meer kanalen (elke 250 meter is nu een mumble kanaal in plaats van 500 meter) dit is sommige mensen misschien opgevallen omdat op een zeker punt een van deze voice zones halverwege blokkenpark zat waardoor je opeens mensen die 1 meter naast je stonden niet meer kon horen. Dit heeft iets geholpen maar heeft niet al te veel gedaan.

Dus het volgende om dus uit te zoeken was wat het nou eigenlijk echt veroorzaakt. Dit lijkt in eerste instantie makkelijk maar is nog best pittig om te achterhalen. In eerste instantie dacht ik dat het vooraal aan alle server events (data die plugins versturen) lag maar dit bleek later niet het geval.

Na nog dieper door te zoeken en ongeveer de hele FiveM code door te spitten naar wat het exact veroorzaakte kwam ik erachter dat het vooral updates van objecten, spelers en voertuigen waren. Wat bleek nu dus, blijkbaar zijn er veel objecten die onzichtbaar gemaakt worden door GTA die uiteindelijk ergens willekeurig blijven hangen, zo waren er bijvoorbeeld op sommige plekken 20 onzichtbare parachutes die willekeurig ergens rond zweefden. Hiernaast zijn er ook veel plugins die hun objecten niet helemaal goed opruimen wat dus voor best veel bandwidth gebruik zorgt. Hiervoor heb ik ondertussen enkele tools geschreven om dit te kunnen achterhalen en zo hoop ik probleem plugins te kunnen achterhalen.

Na code te hebben geschreven om deze automatisch te verwijderen lijkt de bandwidth usage iets verbeterd te zijn, van ongeveer 250 Mbit/s gemiddeld naar ongeveer 180 Mbit/s maar het onderzoek en optimalisatie blijft nog door gaan om het echt op een comfortable niveau te kunnen krijgen.

Deuren

Ik ben deze week bezig geweest met een nieuw systeem voor het openen en sluiten van deuren, dit gebruikte voorheen een nogal omslachtig systeem namelijk: deze deur hoort zo te staan als hij dicht is. Dit betekende dus dat we dit voor elke deur individueel moesten instellen. Nu gebruiken we echter een systeem wat standaard in GTA zit ingebouwd, hierover was niet zo veel bekend dus ik ben hierin vooral lang bezig geweest met het uitzoeken van hoe dit systeem exact werkt en wat ik ermee kan.

Uiteindelijk heeft dit ervoor gezorgd dat naast deuren nu ook alle poorten automatisch dicht gaan en dat het toevoegen van deuren dus iets makkelijker is omdat we niet voor elke deur handmatig de gesloten positie in hoeven te voeren in de configuratie.

Willem (Willemde20)

User Interface

Deze week ben ik bezig geweest met het updaten van de verschillende user interfaces. Hier heb ik veel aandacht besteed aan het gelijk trekken van alle user interfaces in de zelfde stijl maken binnen de server.

Scoreboard

Zo heb ik de interface voor je baan wat aanpassingen gedaan zodat ook lange job namen in de UI rechts passen. Ook kan je ook je 2e baan zien als je deze hebt deze komt onder je normale baan te staan. De iconen van de banen zijn nu ook allemaal aanwezig en worden nu ook getoond.

Nieuw Custom UI

Dashboard

Daarna ben ik bezig geweest met het maken van een update van het dashboard van je auto. Hier zie je nu veel meer status iconen van je auto in. Je hebt nu een lampje voor je gevaren lichten, knipperlichten, benzine, stads licht, groot licht, snelheid limit/ cruise control, handrem, motor status en slot

dashboard

Je kan dus nu goed zijn wanneer je motor kapot is of schade heeft wordt dit nu in 3 stadia aangegeven, oranje, rood en rood met knipperen. Hieraan kan je zien hoe snel je naar de ANWB moet voordat je auto niet meer werkt. Ook kan je nu zien of je je cruisecontrol aan hebt of je speedlimiter. Door middel van een lampje op je dashboard.

Speler status

Verder ben ik bezig geweest met het updaten van het scherm wat naar boven komt als je op F10 drukt hier is nu de koninklijke marechaussee aan toegevoegd en het ontwerp is nu gelijk getrokken met die van het menu rechts onderin. Ook hebben de emoticons plaats gemaakt voor de logo’s al niet een simpele versie hiervan.

Nieuw F10 menu

Kenneth (Burgemeester)

Wat de meeste wel al weten, is dat ik vooral achter de schermen te vinden ben.

Vooral voor de visueele aspecten van onze stad. (designen van het kledij en het aankleden van interiors)

De afgelopen 5 weken ben ik bezig geweest met het maken van de marechaussee outfits EN het restylen van de politie outfits.

Ondertussen bestaat de EUP al uit 1851 kledingstukken/retextures.

Sinds vorige week zijn we ook begonnen met het 3D modellen van onze eigen kledingstukken.

Dit met behulp van onze ambulance-chef Frits Aars aka Oesewoes.

Samen zullen Oesewoes en ikzelf ons uiterste best doen om het stadsleven nog meer visueel aantrekkelijker te maken!

nieuwe outfits politie

StoffigKontje

Afgelopen week heb ik mij beziggehouden met het …. ‘opvrolijken’ (minder GTA style driving uitdagend) van Blokkenpark. Door een middenberm te plaatsen bij blokkenpark garage, hoop ik dat de inwoners van onze prachtige stad dat zien als een hint dat hun rijgedrag rondom blokkenpark te overdreven was. Mensen deden burnouts midden op blokkenpark, scheurden met 300 km/u langs blokkenpark en er waren daardoor meerdere slachtoffers van VDM.

Nieuwe midden berm op blokkenpark

Om die mensen te herdenken, hebben we nu aan de zijkant van Blokkenpark een memorial geplaatst ter herinnering aan deze slachtoffers. Met een aantal kersenbomen erbij, die natuurlijk totaal niet verwijzen naar de beste chauffeur van heel Tedeapolis: Cherry (want Kersenbomen? Kers….Cherry…)

kersen bomen op blokken park

De middenberm plaatsen ging nogal moeizaam, zoals een aantal van jullie live hebben kunnen aanschouwen. Het heeft mij 3 dagen gekost om daadwerkelijk de middenberm, gemaakt van meerdere bloembakken die half in de grond staan netjes naast elkaar te zetten op 1 lijn, een beetje leuk eruit te laten zien… Natuurlijk komt dit grotendeels ook door het feit dat ik het programma waarmee wij deze Ymaps maken, Menyoo, deze week pas echt voor het eerst gebruik. Ik heb eerder de paaltjes op blokkenpark wel gezet, maar daar kwam niet veel creativiteit bij kijken. Dus dit was een leuke uitdaging.

Ondertussen weet ik dus redelijk hoe ik dit programma moet gebruiken, en kan ik hiermee dus leuke toevoegingen doen aan de stad. Dus als jullie leuke suggesties hebben om de stad wat mooier te maken en wat te pimpen, dan hoor ik ze graag!

De suggesties mogen gestuurd worden naar [email protected]

3 Comments