/me en /do

Het gebruik van /me en /do.
Het zijn beiden functies die worden gebruikt om dingen uit te beelden waar geen animatie voor bestaat ingame.

“/me (rood)”
/me Gebruik je om een visueel kenmerk of toestand van je karakter uit te beelden, of voor een bewuste en/of onbewuste handeling die je uitvoert.

Bijvoorbeeld: je karakter wordt in zijn borst geschoten en je wil naar je borst grijpen van de pijn. Aangezien hier geen animatie voor is, doe je in deze situatie dus “/me grijpt naar borst.”

 

“/do (blauw)”
/do Gebruik je wanneer je een kenmerk of toestand van een object of omgeving wil beschrijven dat je personage bestuurd.

Bijvoorbeeld: Je wil je vriend verrassen voor zijn verjaardag en neemt hem mee naar je appartement, waar een cadeautje op de tafel staat. Dit zit echter niet zo in het spel. In deze situatie doe je dus “/do een cadeautje staat op de tafel, in zilver inpakpapier, met een rode strik”

 

”/me gevolgd door /do-vraag”
/me en /do kan je ook gebruiken om een akkoord te vragen en te krijgen in een bepaalde roleplay situatie.

Bijvoorbeeld: Je hebt net een zwaar motorongeluk gehad. De ambulance wil je verwondingen onderzoeken. Ambulance: “/me Onderzoekt patiënt op visuele verwondingen” gevolgd door “/do wat vind ik?” Slachtoffer: “/do zware verwondingen van motorongeval”

Dit kan ook gebruikt worden om na te gaan of bepaalde zaken aanwezig zijn of een actie slaagt. Bijvoorbeeld: speler A biedt een drankje aan speler B. Speler B vertrouwt het niet en wil het goedje controleren. Speler A heeft niets met het drankje gedaan.

De RP gaat als volgt: Speler A “/me biedt drankje aan speler B” Speler B “/me neemt drankje aan en controleert kleur en geur” gevolgd door “/do Is er iets vreemd aan het drankje?” Speler A “/do Neen”

BELANGRIJK: Je mag niet liegen in een /me of /do.

 

”/me gevolgd door /do-statement”
Je kan ook een combinatie maken van /me, gevolgd door een /do. Dit kan je gebruiken om je actie aan te geven, meteen gevolgd door het effect dat in de omgeving of op een object veroorzaakt wordt.

Bijvoorbeeld: Je wil een mok stuk gooien op de grond. Dan doe je “/me neemt tas en gooit die op de grond” gevolgd door “/do mok valt stuk op de grond”

Deze commando’s zullen dus het powergamen moeten voorkomen. Aangezien de andere partij ook inspraak heeft op de roleplay. Dus zo’n vriendelijke reminder: houdt het leuk voor alle partijen in een roleplay. Je kan niemand gaan forceren in een roleplay om iets te doen wat die niet willen doen.