In game report aanmaken:

Als je hulp van een staff nodig hebt in game, wil je dat natuurlijk zo snel mogelijk. Voor ons is het dan ook makkelijk om gelijk op de reports te reageren waar snel veel informatie uit kunnen halen. Ga dus geen volledige lappen tekst plaatsen, maar een kort en krachtig report doet al wonderen. 

Een aantal goedevoorbeelden van reports

“ID 123 vertoont vrouwonvriendelijk gedrag. Ik heb het op clip!” Uit dit report weten wij al gelijk om welk persoon het gaat, wat de speler verkeerd doet en dat er bewijs voor is. Hier kunnen wij dus erg snel op handelen.

Vaak krijg je dan ook reactie dat er een stafflid aankomt. Ga dit NIET vermelden in game, dat er een stafllid aankomt. Het komt regelmatig voor dat, wanneer er geen bewijs is, de speler zich gewoon gaat gedragen aangezien hij/zij weet dat er een stafflid aankomt. Het kan ook eventjes duren voordat er een stafflid komt, aangezien wij vaak even meekijken zodat wij met onze eigen ogen de situatie kunnen beoordelen. Heb dus geduld met reports, we doen ons best.

Een aantal slechte voorbeelden van reports:

“God hier plz/Heb hier staff nodig” ← hier kunnen wij geen informatie uithalen, dus geven wij reports die wel informatief zijn voorrang

“Ik ben dood” ← daar is de ambulance voor

“Revive nodig” ← wij delen niet zomaar revives uit

“Mag ik tp naar blokkenpark?” ← hier is de taxi voor

“RDM” ← in de logs kunnen wij inderdaad zien wanneer iemand vermoord is en door wie, maar wij kunnen geen situaties beoordelen door middel van logs. Ben je geRDMt, zorg dan ook dat je beeldmateriaal hebt. Anders is het heel lastig voor ons om de situatie eerlijk te beoordelen.

Zorg er dus altijd voor dat staff gelijk kan handelen op een report, en geen verdere vragen hoeft te stellen als “welk ID, wat is er aan de hand, wie was het, waar is diegene, etc.”

Beeldmateriaal opnemen:

Als staff zijnde is het heel lastig om situaties te beoordelen als wij zelf niks van de situatie hebben gezien. Daarom vragen wij ook bijna altijd om beeldmateriaal. Er zijn handige programma’s met een “replay buffer” die je hiervoor kan gebruiken. Bij een replay buffer kan je op een shortcut drukken die de laatste x aantal minuten voor je opneemt. Dit aantal minuten kan je zelf instellen. 

Een goed programma hiervoor is OBS. Hoe je de replay buffer hiervan kan gebruiken, kan je hier lezen. 

Als je een opname hebt gemaakt, kan je deze makkelijk knippen met het standaard media programma van Windows. Zo kan je de cruciale stukken uit de video halen die eventueel nodig zijn voor een ticket.

/me en /do

Het gebruik van /me en /do.
Het zijn beiden functies die worden gebruikt om dingen uit te beelden waar geen animatie voor bestaat ingame.

“/me (rood)”
/me Gebruik je om een visueel kenmerk of toestand van je karakter uit te beelden, of voor een bewuste en/of onbewuste handeling die je uitvoert.

Bijvoorbeeld: je karakter wordt in zijn borst geschoten en je wil naar je borst grijpen van de pijn. Aangezien hier geen animatie voor is, doe je in deze situatie dus “/me grijpt naar borst.”

“/do (groen)”
/do Gebruik je wanneer je een kenmerk of toestand van een object of omgeving wil beschrijven dat je personage bestuurd.

Bijvoorbeeld: Je wil je vriend verrassen voor zijn verjaardag en neemt hem mee naar je appartement, waar een cadeautje op de tafel staat. Dit zit echter niet zo in het spel. In deze situatie doe je dus “/do een cadeautje staat op de tafel, in zilver inpakpapier, met een rode strik”

”/me gevolgd door /do-vraag”
/me en /do kan je ook gebruiken om een akkoord te vragen en te krijgen in een bepaalde roleplay situatie.

Bijvoorbeeld: Je hebt net een zwaar motorongeluk gehad. De ambulance wil je verwondingen onderzoeken. Ambulance: “/me Onderzoekt patiënt op visuele verwondingen” gevolgd door “/do wat vind ik?” Slachtoffer: “/do zware verwondingen van motorongeval”

Dit kan ook gebruikt worden om na te gaan of bepaalde zaken aanwezig zijn of een actie slaagt. Bijvoorbeeld: speler A biedt een drankje aan speler B. Speler B vertrouwt het niet en wil het goedje controleren. Speler A heeft niets met het drankje gedaan.

De RP gaat als volgt: Speler A “/me biedt drankje aan speler B” Speler B “/me neemt drankje aan en controleert kleur en geur” gevolgd door “/do Is er iets vreemd aan het drankje?” Speler A “/do Neen”

BELANGRIJK: Je mag niet liegen in een /me of /do.

”/me gevolgd door /do-statement”
Je kan ook een combinatie maken van /me, gevolgd door een /do. Dit kan je gebruiken om je actie aan te geven, meteen gevolgd door het effect dat in de omgeving of op een object veroorzaakt wordt.

Bijvoorbeeld: Je wil een mok stuk gooien op de grond. Dan doe je “/me neemt tas en gooit die op de grond” gevolgd door “/do mok valt stuk op de grond”

Deze commando’s zullen dus het powergamen moeten voorkomen. Aangezien de andere partij ook inspraak heeft op de roleplay. Dus zo’n vriendelijke reminder: houdt het leuk voor alle partijen in een roleplay. Je kan niemand gaan forceren in een roleplay om iets te doen wat die niet willen doen.